Bila tiba masanya Berkahwin  

Posted by Insan yang kerdil


Perkahwinan adalah sebuah kurniaan yang amat besar dari Allah untuk umat manusia. Ia menawarkan keamanan dan keselamatan kepada setiap pasangan, menjamin kesenangan fizikal serta untuk mengembangkan zuriat yang sempurna. Perkahwinan juga adalah bertujuan untuk memelihara jiwa setiap insan.


Meskipun tidak ada orang yang senang sepanjang masa, namun pernikahan pada umumnya mampu membawa kebahagiaan dan kesejahteraan kedua-dua belah pihak.
Dalam Islam, perkahwinan adalah suatu ibadat dan sunnah Rasulullah s.a.w. yang merupakan perlaksanaan terhadap tuntutan fitrah manusia.Orang yang berkahwin akan dapat mengatur suatu kehidupan yang baik, sempurna, dan penuh bertanggungjawab.Perkahwinan merupakan
sifat atau tabiat manusia yang cenderung untuk mengadakan hubungan sesama manusia. Allah telah menjadikan hubungan perkahwinan sebagai Sunnah para Rasul di mana ianya akan melahirkan rasa saling cinta, sikap saling bekerjasama dgn kebaikan dan bantu membantu untuk mendidik keturunan.

Melalui perkahwinan juga, manusia akan dapat mengembangkan keturunan dan memenuhi ketenteraman jiwa kerana perkahwinan yang harmoni dan sesuai menurut tuntutan Ilahi adalah sebagai tempat untuk mendapatkan kerehatan jasmani mahupun rohani. Perkahwinan merupakan peristiwa bersejarah di mana ianya tak mudah dilupakan bagi orang-orang beriman.
IJAB - penyerahan tanggungjawab dari wali calon isteri kepada calon suami.
QABUL- tanggungjawab dari calon suami atas penyerahan itu.
Kalimah ini pendek namun mengandungi makna yang mendalam.


Kepada mereka yang kini dalam perangcangan untuk melangsungkan perkahwinan, tahniah saya ucapakan kerana anda kini sedang dalam proses untuk memenuhi tuntutan fitrah seorang insan.

Dalam duk menghitung menghitung hari bahagia tersebut, bagaimana pula dengan persiapan untuk melangsungkan majlis tersebut. Tak dinafikan untuk melangsungkan sebuah perkahwinan pada hari ini adalah tidak semudah yang disangka. Pelbagai perkara yang perlu difikirkan. Modal dah cukup ke? Dah rujuk kat pejabat Agama ke belum? Dah attend kursus kahwin ke belum? pemeriksaan kesihatan dah buat ke tak? Dah itu? dan dah ini? macam-macam yang kena buat demi sebuah perkahwinan yang sempurna.

Antara yang terpenting, dah tahu ker apa yang perlu anda buat dahulu dan dah adakah checklist untuk buat semua persiapan yang tidak pernah anda buat sebelum ini?

Perkara pertama yang akan anda fikirkan sudah pastinya buat rujukan di majalah, internet, tanya kawan2, tanya mak ayah, tanya saudara mara dan bermacam2 rujukan lagi. Yang pastinya selepas habis semua pertanyaan & rujukan tersebut, anda akan mula faham atau pun keliru dengan pelbagai persiapan yang harus dibuat. Itu belum termasuk bab modal & masa.

Jika anda perlukan:

1) bahan rujukan yang dapat memudahkan lagi urusan persiapan perkahwinan anda;

2) rujukan yang dapat menjimatkan masa anda dari ke hulu & ke hilir tanpa anda ketahui apa yang harus anda buat dahulu;

3) bahan rujukan yang dapat membimbing anda tentang proses & peraturan memohon kebenaran kahwin & borang2 yang perlu diisi;

4) checklist yang akan memudahkan lagi persiapan kahwin anda dari sebelum, semasa & selepas majlis kahwin;

5) adab & persediaan sewaktu merisik, bertunang, malam berinai, nikah, bersanding, majlis resepsi dan selepas majlis resepsi;

6) dan pelbagai lagi persiapan yang anda tidak pernah lakukan sebelum ini.

Jika anda perlukan panduan & penyelesaian mudah untuk semua itu, nasihat saya dapatkan segera bahan rujukan yang mudah dan murah demi mengelakkan anda
membuat persiapan yang salah & yang paling penting MEMBAZIR!

Jika anda nak tahu rujukan apa yang saya maksudkan itu, sila rujuk di sini www.rancangkahwin.com




Nasihat saya, buatlah keputusan yang bijak, agar majlis kahwin anda nanti berjalan dengan lancar tanpa perlu pening kepala & silap dalam membuat persiapan majlis kahwin anda yang hanya sekali dalam seumur hidup anda. Dan yang paling penting, persiapkan diri anda dengan ilmu agama yang secukupnyakerana perkahwinan yang tidak berlandaskan agama pasti akan menemui kegagalan kelak. Saya doakan anda semua mampu membina sebuah perkahwinan yang diberkati dan diredhai serta kekal untuk selamanya. Saya juga mengimpikan sebuah perkahwinan yang sebegitu..Insya'allah..

Sekian.....
This entry was posted on Monday, March 21, 2011 at 5:39 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment