KOTA KUBANG LABU: THE HISTORICAL OLD KELANTAN CAPITAL CITY  

Posted by Insan yang kerdil in

credit to : Ida Rohani


Kota Kubang Labu is one of the old Kelantan capital city and among the first city establish in Kelantan. It was located near the side of kelantan river and in Tumpat district. This city has the width and length about a mile. Kota Kubang Labu have two wall which are outside and the inside wall that will protect the city from enemy. The outside wall was made by strong wood and soil with the height of 20 feet and having a hole to put the artillery and guns. At the upper side, it is made by stone which have a space to shoot and spear launcher. On the other hand, the inside wall were made by wood but less strong than the outside wall to protect castle and the other administration building in it.

In 1698, the queen of Patani, Raja Mas Kelantan, had divided Kelantan to two regions which are the west and the east. The West Kelantan was given to Tuan Sulong who is the son of Wan Daim. Stating at that time, Tuan Sulong had developed a centre of administration at Kota Kubang Labu. Meanwhile, East Kelantan still under the power of Raja Sakti 2 which centre at Pengkalan Datu.

However, Raja Sakti 2 were not really satisfied with the decision of the Queen of Patani. At 1713, Raja Sakti 2 attack Kota Kubang Labu and they can conquer it and make these two regions become one. Hence, Tuan Sulong were escape to Patani.

In 1717, the new Queen of Patani, Raja Mas Chayam was again divided Kelantan into two regions and she was given the west of Kelantan to the son of Tuan Sulong, Long Muhammad. Long Muhammad also governs its region at Kota Kubang Labu. On that time, Raja Sakti 2 was died and the east of Kelantan was governs by Long Bahar.

In 1933, Long Muhammad was attack the centre of east Kelantan, which is at Pengkalan Datu and Long Bahar were died on this battle. His place was replaced by Long Sulaiman. After this attacked, many wars were happen between the west and the east Kelantan.

In 1746, Long Sulaiman with his followers and also joined by Patani’s army which is lead by Sultan Yunus was attack the Kota Kubang Labu. The fort/wall of Kota Kubang Labu were destroy by them and they can conquer it. At this moment, Long Muhammad was escape to Legih. After this happen, Long Sulaiman get the power to govern east Kelantan. However, the west Kelantan was still under the power of Patani. After the incident of Sultan Yunus were killed , in 1750 the new king of Patani Long Nuh was gives away the region of the west Kelantan to Long Sulaiman after he feel guilty because he was killed Sultan Yunus and became the Sultan Of Patani after that. Long Sulaiman changed the centre of administration from Pengkalan Datu and make the Kota Kubang Labu as the centre of administration for whole Kelantan area.

In 1756, occurred the attack to seize the throne which eventually led to the death of Long Sulaiman. After that, Long Pandak, cousin of Long Sulaiman has been appointed to be the Raja Kubang Labu and his brother, Long Muhammad become the raja muda. Then, in 1758, Long Pandak were killed by Long Deraman, raja of Legih, because of Long Pandak had killed his wife, Tengku Tengah, which is Long Deraman’s sister. After that, Long Muhammad has been appointed to be the Raja of kota kubang labu.

During the reign of Long Muhammad, the war was happen between him and Long Yunus, son of Long Sulaiman. Long Muhammad was help by Long Deraman, meanwhile, Long Yunus, was help by Long Ghaffar, who is Putera Raja Reman at Ulu Perak. In the war at 1762, Long Muhammad and Long Deraman were loss and Kota Kubang Labu was conquer by Long Yunus. After that Long Yunus became the Raja of Kota Kubang Labu. During the reign of Long Yunus, in 1782 he was change the centre of administration from kota Kubang Labu to Pengkalan Galuh which is the new administration centre at that time. By this change of the centre, finally the era of kota kubang labu was end.

Baca selanjutnya -

KAHWIN MUDA.  

Posted by Insan yang kerdil


perkahwinan di usia muda, kenapa perlu di sekat..



Bukankah pernikahan merupakan suatu ibadah yang mulia disisi Allah bahkan dijanjikan pula pahala yang berlipat ganda untuk setiap amalan yang dikerjakan oleh mereka yang telah mendirikan rumah tangga..
Maka, kenapa perlu di halang jika ada pasangan yang ingin mengikat tali pernikahan di awal usia. Apatah lagi jika niat mereka adalah berpaksikan untuk merebut keredho'an Allah semata-mata.

Bukankah ajal maut, jodoh pertemuan merupakan ketetapan Allah yang tiada siapa pun mampu menghalangnya...
Maka, wajarkah dihalang perasaan cinta seseorang terhadap pasangannya yang berhasrat untuk membawa ikatan cinta itu kepada sebuah ikatan yang lebih baik dan diredho'i.

Bukankah rasa cinta itu adalah fitrah semula jadi yang patut ada pada setiap insan.
Maka, kenapa masih lagi dilarang pasangan yang ingin meng-arahkan fitrah cinta itu kepada sebuah ikatan perkahwinan yang suci. Apatah lagi, jika sekiranya ikatan perkahwinan yang ingin mereka bina itu adalah untuk mengelakkan diri mereka dari terjerumus kedalam cinta yang terlarang..

Biarkanlah anak muda untuk berkahwin awal sekiranya tekat mereka adalah untuk mencari redho Allah. Bahkan sekiranya mereka masih belajar sekalipun dan dilihat masih belum mampu menggalas tanggungjawab sebagai suami atau isteri. Janganlah di halang niat suci mereka itu hanya kerana alasan-alasan yang mudah. Perlu di ingatkan bahawa proses pembelajaran tidak akan berakhir sehinggalah seseorang itu menghembuskan nafas yang terakhir. Habis belajar di universiti bukan bererti tamatlah sudah proses pembelajaran.

Tidak sedikit rakan2 seusia dan seuniversiti yang telah berkahwin, namun mereka masih mampu menjalani kehidupan dan pembelajaran seperti biasa bahkan ramai di antara mereka yang makin meningkat dalam pelajaran. begitu juga apabila mendengarkan pengalaman pensyarah2 yang berkahwin ketika masih belajar namum mereka tetap juga berjaya dengan cemerlang. berkahwin ketika masih belajar tidak menghalang mereka untuk belajar dengan baik dan di waktu yang menjadi suami isteri yang bahagia.

Pernikahan di usia muda bukanlah perkara yang perlu dihalang kerana ia sudah semestinya akan mendatang kebaikan kepada pasangan tersebut..
tidak perlu di risaukan mengenai sumber kewangan yang akan digunakan oleh oleh pasangan tersebut kerana rezeki adalah urusan Allah. Kita hanya perlu berusaha. Allah telah menjanjikan keluasan rezeki bagi mereka yang telah berkahwin..

Firman Allah S.W.T

Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.
an-Nur : ayat 32.



berkahwinlah, kerana Allah telah menjanjikan 1001 kebaikan bagi mereka yang berkahwin. berkahwin boleh meningkatkan iman seseorang, menjadikan mereka soleh dan solehan. berkahwin akan mematangkan pemikiran dan tingkah laku bahkan memberikan ketenangan dalam hati.

pemuda/pemudi, tetapkanlah pendirian anda sekiranya anda ingin berkahwin di awal usia kerana mencari keredhoan Allah. yakinlah dengan janji-janji-Nya yang akan membantu setiap hamba-Nya yang melakukan sesuatu Ikhlas kerana-Nya.
anggaplah pernikahan merupakan suatu penghijrahan menuju kebaikan kerana Allah sudah berjanji akan menolong hamba-hamban-Nya yang berhijrah kerana-Nya.

“Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. “
( سورة النساء , An-Nisa, Chapter #4, Verse #100)

ebook ayat-ayat kahwin muda mungkin boleh membantu anda untuk merialisasikan hasrat untuk berkahwin di awal usia..




Baca selanjutnya -

Siapakah Pelajar Cemerlang?  

Posted by Insan yang kerdil



Setiap orang yang bergelar pelajar sudah semestinya mengimpikan untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang. Dan bagi seorang pelajar muslim lagi mukmin, kecemerlangan bukanlah bererti cemerlang dari segi mata pelajaran sahaja, bahkan harus cemerlang dari segenap aspek kehidupan. Dan kecemerlangan itu juga haruslah meliputi kehidupan dunia dan akhirat.





Siapakah dan bagaimanakah perwatakan yang perlu ada pada seorang pelajar yang cemerlang?


PELAJAR CEMERLANG ialah seorang pelajar yang dapat mengimbangi dan membangunkan segenap potensi dirinya (jasmani, rohani, emosi dan aqli) secara bersepdu dan seimbang mengikut kejadian fitrahnya. Pertumbuhan potensinya mestilah berpaksikan tauhid, berlandaskan syariaat, bergerak bersama tuntutan zaman dan sentiasa membuat perubahan ke arah yang tebaik dalam kehidupannya di dunia dan akhirat.


secara umumnya, untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang, mereka perlulah mempunyai ciri-ciri berikut:

  1. Beriman kepada ALLAH dengan memenuhi segala tuntutan-Nya (tuntutan shahadatain),
  2. Berilmu dan mengamalkannya,
  3. Berakhlk mulia,
  4. Sihat tubuh badan keran otak yang cerdas pada badan yang cergas.
  5. Bersikap profesional dalam tugasnya, berwawasan, menepati waktu, proaktif serta mengikut peredaran zaman.

FORMULA INGIN BERJAYA..


BINA MATLAMAT ANDA


SETERUSNYA


BERANI MEMBURUNYA



Baca selanjutnya -