dinar kelantan versi terbaru  

Posted by Insan yang kerdil


reka bentuk baru dinar ini diperkenalkan sempena tahun baru hijrah 1433 hijrah.
antara dinar yang dikeluarkan ialah termasuk setengah dinar, 2.16 gm, dua dinar dan lapan dinar.

perbezaan dinar lama dengan yang baru dikeluarkan ini ialah ciri-ciri keselamatan, termasuk kalimah ‘Lailahaillallah.. Muhammadurasulullah yang menggunakan hologram.

Sehubungan itu, Husam(exco negeri kelantan) berkata, dinar berkenaan muncul sebagai dinar yang pertama mempunyai ‘hologram’.

Tambahnya lagi, sepanjang tempoh pengeluaran dinar dan dirham di negeri ini, ianya diakui terbaik berbanding yang dikeluarkan dalam sejarah manusia.

Husam juga turut mendedahkan Dinar Kelantan mempunyai Kod DNA untuk menjaga keselamatan dinar tersebut.

“Kita jangka dinar ini akan diedarkan pertengahan Febuari 2012,” ujarnya.

Selain itu, katanya KGT turut mengeluarkan ‘dirham kenangan’ bernilai 10 dirham untuk golongan remaja dan wanita yang boleh dibeli dengan harga RM250, iaitu mengikut harga pasaran semasa.

Katanya, pengeluaran dirham itu begitu terhad dan mempunyai reka bentuk yang menarik sempena keluaran khas.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada orang ramai yang berminat untuk memiliki dinar dan dirham berwajah baru itu boleh didapati di wakalah (cawangan yang sah) sama ada dalam dan luar Kelantan.

Baca selanjutnya -

belajar pasal affiliate  

Posted by Insan yang kerdil




jom klik banner di bawah jika anda berminat untuk mendapatkan ilmu2 yang bermanfaat mengenai Affiliate. boleh la cari duit lebih bila dah betul2 mahir dengan program affiliate ni.
dan
dapatkan HADIAH bernilai RM398 secara percuma
terhad
sape cepat dia dapat.
saya dah dapat.



Eruwan Gerry Affiliates



Baca selanjutnya -

Aku mahu berlari  

Posted by Insan yang kerdil












aku mahu berlari
berlari dan terus berlari
mencari sesuatu yang bererti
untuk mengubat jiwa dan hati

aku mahu berlari
merentas laluan duniawi
jalannya penuh liku dan duri
untuk menguji akal dan naluri

aku mahu berlari
mengejar impian sejati
mencapai apa yang dihajati
merungkai setiap yang misteri

aku mahu berlari
biarpun aku bersendiri
biarpun orang mengeji
biarpun jalanku dihalangi

aku tak mahu berhenti
melainkan setelah aku mati
aku tahu disana ada sesuatu yang menanti
sesuatu yang kekal dan hakiki.

aku mahu berlari dan terus berlari
biarkanlah aku berlari...
Baca selanjutnya -

Kaedah terkini untuk belajar & menghayati Al-Quran  

Posted by Insan yang kerdil





Mengikut kajian, terdapat ramai orang yang ingin belajar membaca Al-Quran. Mereka ini adalah daripada golongan yang berumur dan ramai juga yang masih muda seperti kanak-kanak & remaja. Pada kebiasaannya, kanak-kanak akan belajar Al-Quran di madrasah-madrasah dan surau-surau, manakala golongan yang berumur akan belajar di masjid atau di rumah dengan mengupah ustaz peribadi sebagai 'home tutor' kepada mereka.

Namun begitu, tidak dinafikan juga bahawa ramai golongan berumur ini menghadapi pelbagai halangan & rintangan untuk belajar membaca Al-Quran. Antaranya ialah:

1) Suasana pembelajaran di masjid-masjid biasanya tidak selesa bagi kebanyakan golongan berumur ini. Ini kerana kelas bacaan Al-Quran biasanya dihadiri oleh ramai peserta. Mereka berasa malu untuk membaca di hadapan peserta-peserta lain kerana bimbang akan melakukan kesilapan ketika membaca Al-Quran.

2) Golongan berumur ini juga berasa malu untuk meminta guru mengulang kembali ayat yang sama beberapa kali walaupun mereka tidak jelas tentang cara bacaan yang betul. Ini akhirnya akan menyebabkan mereka tidak dapat belajar secara sempurna.

3) Faktor lokasi masjid yang mungkin jauh bagi sesetengah orang juga boleh menyebabkan golongan berumur ini membatalkan niat mereka untuk belajar Al-Quran di masjid. Tidak semua orang mampu untuk mengupah ustaz / ustazah sebagai 'home tutor' mereka.


Justeru kita melihat bahawa golongan berumur ini mempunyai hasrat untuk mempelajari Al-Quran, namun mereka tidak mampu mendapatkan kemudahan yang sewajarnya dalam industri pembelajaran Al-Quran.

Sebagai alternatif buat mereka yang ingin belajar & menghayati Al-Quran, memperkenalkan satu gajet terbaru yang dikenali sebagai Pen Al-Quran Digital. Ia dihasilkan sebagai salah satu alternatif buat mereka yang ingin belajar Al-Quran dengan menggunakan teknologi terkini. Ia amat mesra pengguna dan mudah digunakan oleh semua peringkat umur.

Dapatkan maklumat lanjut di sini: myqurandigital

Baca selanjutnya -